avoimet toimet 2025
KANSI-KONEMIES, LAIVAHUOLTAJA
Töitä tarjolla huhti-lokakuun välisenä aikana. Talvella satunnaisesti. Laivahuoltoa tehdään erityisesti keväällä ennen risteilyjen alkua sekä syksyllä talvitelakointiiin saakka.
Laivahuolto liittyy aluksen rakenteiden ja moottorien huoltoon, kunnossapitoon ja remontointiin.
Kansimiestehtävät liittyvät aluksen liikennöintiin ja asiakaspalveluun purjehduskaudella.
Tuntipalkka, joka pohjautuu Kotimaan matkustaja-alusliikenteen työehtosopimukseen. Sovittavissa minimituntimäärä.
Myös henkilöt, joilla on mahdollisuus taloudellisesti tuettuun oppisopimuskoulutukseen (usein pidempi työttömyys tms.) tulevat kyseeseen.
KENELLE SOPII:
- Alasta kiinnostuneelle. Hyvä, jos on metalli- ja puutöistä sekä maalaamisesta ja sähkölaitteista kokemusta.
- Henkilöille, joilla on jokin merenkulkualan tutkinto ja tarvitsevat praktiikkaa. Esimerkiksi kuljettajan tai laivurin tutkinto tai koneenhoitajan tutkinto.
- Tehtävät sopivat myös itsenäiselle yrittäjälle tai yritykselle, joka laskuttaa toimeksiannoista ja tehtävistä sovittavan tunti- tai urakkahinnan mukaisesti.
Aluksillamme
Risteilemme toukokuusta syyskuulle ja osin lokakuullekin, mikäli kysyntää riittää. Laivoilla miehistönä on ainakin aluksen päällikkö ja kansimies.
Pääasiassa teemme tilausristeilyjä Mustalahden satamasta. Mielellämme teemme myös pidempiä risteilyjä ylävesille – Ruovedelle ja Virroille, kuitenkin kysyntää on pääsääntöisesti Tampere-Ylöjärvi-Teisko -akselilla. Varsinaista reittiliikennettä on vähemmän. Tampere – Ylöjärven Pimeesalmi – Teiskon Maisansalo -reitillä ajaneet olemme jonkin verran säännöllistä liikennettä. Nämä kohteet ovat suosittuja pyöräilijöiden ja ruokaristeilijöiden keskuudessa. Laivaan otamme kerralla 25 polkupyörää. Alukset rekisteröity 60:lle matkustajalle.
Aluksen päälliköltä vaaditaan vähintään kuljettajankirja ja kansimieheltä kansimiehen koulutus. Alustemme päälliköillä on useimmiten Kotimaanliikenteen laivurinkirja. Työstä maksettava korvaus noudattaa Kotimaan matkustajalaivaliikenteen työehtosopimusta. Kesäharjoittelijoiden palkkauksessa seuraamme mm. huvipuistojen palkkataulukoita.
harjoittelijoita
Kuljettajan- ja laivurinkirjaa varten käydyn koulutuksen lisäksi tarvitaan alusharjoittelua – ns. praktiikkaa. Aluksemme tarjoavat kokonsa ja navigaatiolaitteidensa puolesta hyvät harjoittelumahdollisuudet kerryttää tärkeitä meripäiviä. Jonkin verran pystymme ottamaan harjoittelijoita risteilyille. Käytännössä useamman kerran olleet henkilöt voivat perehdyttyään alukseen toimia kansimiehen tehtävissä. Ja voihan siinä samalla syttyä kiinnostus laivayrittäjäksi ryhtymisestä. Oikein ympärivuotiseksi työksi sisävesilaivayrittäjän ammatista ei ole, mutta jos on jokin muu toiminta talvikausille, niin mikä sen mukavampaa on kun nauttia koko purjehduskausi Näsijärven upeista maisemista iloisessa seurassa. Työ viimeistään opettaa huolto-, kansi- ja konepuolen töiden lisäksi puu-, metalli-, putki-, sähkö- ja elektroniikkatöitä.
sukupolvenvaihdos
Laivamiehet ovat usein varttuneita entisiä nuoria. Ala kyllä kaipaa uusi yrittäjiä. Järvimatkailun näkymät ovat varsin suotuisat ja Suomen vetovoima on hyvä. Pirkanmaalla on asukaspotentiaalia ja vetovoimaa. Mitä jos olisit parin vuoden päästä kippari-yrittäjä!